Rabu, 2 Mac 2011

CANTIK ITU RELATIF DAN SUBJEKTIF


“Abang tidak takut, kalau tiba-tiba wajah atau keadaannya tidak serasi dengan cita rasa abang? Maksudnya, er… er… kita masih manusia bukan?” saya menduga hatinya.

Dia ketawa tiba-tiba.

“Ya, kita masih manusia. Tetapi kita bukan sekadar manusia. Kita hamba Allah dan khalifah. Isteri ialah teman kita untuk memikul amanah dua misi berat itu. Untuk melaksanakannya, kita bukan hanya perlukan kecantikan seorang wanita, tetapi ilmunya, akhlaknya, sifat pengorbanannya dan kesetiaannya.”

“Jadi, untuk itu kecantikan tidak penting?”

“Semua yang datang daripada Allah ada kebaikannya. Namun ingat, Allah lebih tahu apa yang baik untuk kita berbanding kita sendiri. Sesiapa yang tekad menjadi hamba Allah dan khalifah, pasti tidak akan dikecewakan-Nya. Orang yang baik berhak mendapat yang baik, bukan begitu?”

“Bukan yang cantik?” jolok saya lagi.

“Cantik itu relatif dan sangat subjektif. Beauty is in the eye of the beholder, bukankah begitu? Cita rasa manusia tentang kecantikan tidak sama. Malah ia juga berubah-ubah mengikut masa, usia dan keadaan. Tetapi yang baik itu mutlak dan lebih kekal sifatnya,” balasnya dengan yakin.

“Maksud abang?”

Dia diam. Termenung sebentar. Mungkin mencari-cari bahasa kata untuk menterjermahkan bahasa rasa.

“Kecantikan seorang wanita tidak sama tafsirannya. Orang budiman dan beriman, menilai kecantikan kepada budi dan akhlak. Pemuja hedonisme dan materialisme hanya fokus kepada kecantikan wajah dan daya tarikan seksual.”

Ketika saya ingin menyampuk, dia menambah lagi, “Cantik juga relatif mengikut keadaan. Jelitawan sekalipun akan nampak hodoh dan membosankan apabila asyik marah-marah dan merampus. Sebaliknya, wanita yang sederhana sahaja wajahnya akan nampak manis apabila sentiasa tersenyum, sedia membantu dan memahami hati suami.”

“Oh, betul juga tu!” kata saya. Teringat betapa ada seorang kenalan yang sering mengeluh tentang isterinya, “Sedap di mata tetapi sakit di hati…”



4 ulasan:

♪..aq[daN]pUteraku..♪ berkata...

"sedap di mata.tp sakit d hati" wah.. sgt bmkna kata2nya tu...

Dr Mohd Hafiz bin Dato' Osman berkata...

Setuju dengan artikel ini.. Cantk itu relatif.. Setiap orang ada kriteria cantik yang tersendiri.. Salam perkenalan Dari saya.. DR Hafiz

.::cintabungablogspot::. berkata...

tips buat gadi or awek kamo or mak kamo. kekekek :P


sharing is caring dr cintabungablogspot :)


jom meh

http://ikmalira87.blogspot.com/2011/03/eh-cik-bunga-pon-amek-epo.html

R E A D.. berkata...

Tq..tq..kepada yang sudi singgah ke blog picisan hari ini. Sesangat hargai komen anda semua. Tak nak jadi yang sedap dimata tetapi sakit dihati..aduhssss..so deep that words.